Organisatie en communicatie symposium OPBR Duurzaam

OPBR Duurzaam

De vraag van OPBR Duurzaam

Het doel van OPBR Duurzaam, een stuurgroep van Ondernemersplatform Bodegraven-Reeuwijk (OPBR), is duidelijk: gemeente Bodegraven-Reeuwijk duurzaam maken. De organisatie focust zich op de verduurzaming van bedrijven binnen de gemeente. Wij dragen een steentje bij aan dit doel door regelmatig een symposium te organiseren, zodat duurzaam ondernemen onder de aandacht gebracht wordt.

Ons verhaal

Plan

Het plan voor het symposium ‘Maak duurzaamheid concreet. Naar een toekomstbestendig bedrijf’ eind 2023 was natuurlijk om het nog beter te doen dan de vorige keren. We keken terug op wat we in het verleden hadden gedaan en naar wat we nog meer konden doen om het evenement onder de aandacht te brengen bij de doelgroep: ondernemers.

Creatie

Met de ervaring op zak van de vorige vijf symposia zijn we aan de slag gegaan. We begonnen met het uitwerken van het thema en het maken van de planning. Zo ontlastten we OPBR Duurzaam door alles te regelen wat nodig is om een succesvol evenement neer te zetten. Uiteraard betrokken we de stuurgroep bij het maken van belangrijke beslissingen en hielden we regelmatig contact om te sparren.

OPBR Duurzaam hoefde zich in ieder geval geen zorgen meer te maken over communicatie met gastsprekers, want dat regelden wij. Deze keer was er een bijzondere spreker te gast van de Nationale Aanpak Biobased Bouwen (NABB) om het symposium nog meer onder de aandacht te brengen, namelijk Jan-Willem van de Groep.

Wij hebben in samenwerking met Unica, het bedrijf waar het symposium werd gehouden, voor de aankleding gezorgd, maar niet voordat de ondernemers van de gemeente op de hoogte waren van het symposium. Met ervaring van eerdere edities hebben we een goede middelenmix uitgedacht. We hebben een uitnodiging verstuurd naar relaties op ecologisch verantwoord papier en een redactioneel artikel en advertentie gemaakt voor in de lokale krant. Daarnaast hebben we online middelen ingezet, zoals een e-mailing en social media.

Resultaat

Ruim zeventig ondernemers hebben het symposium ‘Maak duurzaamheid concreet. Naar een toekomstbestendig bedrijf’ bezocht. Hiermee is het symposium goed bezocht; ondernemersbijeenkomsten van dit type mogen doorgaans al blij zijn met twintig aanwezigen. De waardering die de bezoekers achteraf gaven was hoog en er werden complimenten gegeven aan de organisatie.

Tijdens het symposium zijn de ondernemers geïnformeerd over allerlei verschillende manieren om duurzaam te ondernemen. Ook bood het symposium de ondernemers een goede mogelijkheid om te netwerken.

Ronald Schilt spreekt namens OPBR Duurzaam wanneer hij vertelt: “Voor OPBR is betrokkenheid van de ondernemers cruciaal. Dat vraagt dat we helder met hen communiceren en dat de manier waarop we communiceren van hoge kwaliteit is. Graficelly verzorgt tot grote tevredenheid onze communicatie en is proactief en kritisch in de voorbereiding en uitvoering van onze symposia en andere activiteiten en uitingen.”

Neem eens een kijkje op de website voor het verslag van het symposium. Nog meer weten over deze case? Durf te vragen!