Middelenmix met communicatie- strategie

Pool West

De vraag van Pool West

Pool West is een invalpool voor leraren in het basisonderwijs. De stichting werkt op non-profit basis voor ruim 250 basisscholen in de regio’s Delft, Den Haag, Lansingerland, Leiden, Pijnacker-Nootdorp, Westland, Zoetermeer en Zuidplas. In een overspannen arbeidsmarkt, moet de stichting opboksen tegen de vele commerciële uitzendbureaus. Terwijl het lerarentekort de pan uit rijst, hoopt Pool West naam te maken als uitzender van invalleerkrachten zonder winstoogmerk.

Ons verhaal

Plan

Pool West en Graficelly werken samen sinds 2018. Wij zijn gestart met een grondige analyse van de situatie en beschreven twaalf motivaties, met persona’s, om invalkracht te willen zijn. Daarna creëerden we een opvallende, toegankelijke stijl. We zetten de plussen van Pool West op een rijtje en gingen aan de slag met werving.

Vanwege het grote werkgebied van Pool West startten we met mini-campagnes in elke regio. Zo konden we de boodschap toespitsen op de gemeente waarin campagne werd gevoerd. De leerpunten van de mini-campagne konden we vervolgens toepassen in een vervolgcampagne.

Creatie

In de samenwerking met Pool West hebben we continu nieuwe inzichten toegepast. Elk jaar worden actuele acties bedacht en een daarop toegespitste (wervings)campagne gevoerd, waarbij steeds andere accenten worden gelegd of verlegd. We wisselden diverse media af en gebruikten busreclame, radiospots, video ads, advertorials en advertenties in de lokale krant, Google Adwords, social media, buitenreclame, posters op scholen en online advertising.

Daarnaast werd een passende website gemaakt en continue geüpdatet. We zorgden voor SEO-geoptimaliseerde teksten en ontwikkelden een vacaturedatabase voor de aangesloten schoolbesturen. Met een combinatie van de juiste informatie op de juiste plaats creëerden we samen met Pool West een makkelijk vindbare database en groeiende naamsbekendheid.

Resultaat

Pool West is inmiddels een gevestigde naam in de onderwijswereld van Zuid-Holland. Er zijn 20 schoolbesturen aangesloten en er werden in 2022 zo’n 1500 invalverzoeken opgelost. De campagnes leveren steevast bovengemiddelde click-trough rates (CTR’s), toename van het webbezoek en uiteindelijk nieuwe aanmeldingen op.

Meer weten over deze case? Durf te vragen!