Conceptontwikkeling en organisatie Taart in de Straat

Miereakker en Westplein

De vraag van Miereakker en Westplein

In een tijd waarin online shoppen makkelijker is dan ooit, heeft het winkelend publiek soms een steuntje in de rug nodig om lokaal te shoppen. Tijdens een vergadering van Ondernemers Platform Bodegraven-Reeuwijk (OPBR) pitchten wij daarom het idee ‘Taart in de Straat’. De aanwezige bestuurders van de ondernemersverenigingen van winkelcentra Miereakker en Westplein in Reeuwijk waren enthousiast, dus pasten wij deze vrolijke actie aan naar de stijl en bijzonderheden van hun winkelgebieden.

Ons verhaal

Plan

Het doel van Taart in de Straat was om het lokale winkelgebied onder de aandacht te brengen en extra publiek te trekken. Hiervoor ontwikkelden we actiekaarten om mee te geven aan klanten, met daarop leuke prijzen die écht de moeite waard waren. We verzamelden mooie acties en aanbiedingen van de deelnemende Reeuwijkse winkels en over een periode van twee weken kregen klanten van Westplein en Miereakker de actiekaarten bij lokale aankopen. Om kans te maken op een van de drie hoofdprijzen vulden zij een unieke actiecode in op de daarvoor ontwikkelde webpagina. De hoofdprijzen waren één minuut winkelen bij Jumbo Jim Koster of Coop Van den Berg en natuurlijk taart voor de winnaar en diens 9 buren!

Creatie

Om te beginnen hebben we op een rijtje gezet welke middelen er nodig zouden zijn tijdens deze actie om het succesvol te laten verlopen. We ontwierpen een logo in de kleuren van de samenwerkende winkelgebieden en gingen aan de slag met content voor verschillende media. De contactpersoon bij de ondernemersvereniging hoefde zich alleen maar zorgen te maken over het aanleveren van de acties en het contact onderhouden met de winkeliers. Wij regelden de rest.

We zorgden voor verschillende manieren om het publiek te bereiken. We schreven en ontwierpen het drukwerk (kraskaarten, winkelposters, winkaartjes en advertenties voor de krant), een website en een socialemediacampagne. Ook contacteerden we de prijswinnaars en hielden interviews met hen. Hier hebben we ook een artikel van een hele pagina voor in de lokale krant geschreven. Daarnaast mocht het laten bedrukken van de taarten bij de bakker uiteraard niet ontbreken.

Ook de praktische uitwerking van de actie pakten wij op voor de klant, zodat er niks zou ontbreken. Zo schreven we de algemene voorwaarden van de actie, filterden we het document met actiecodes op geldigheid en zochten we naar een goede manier om de onbekende winnaars van een taart in de straat te contacteren. Daarvoor hebben we winkaartjes gemaakt, die we bezorgden bij de bewoners van de winnende straat.

Resultaat

De actie heeft mooie resultaten opgeleverd. In totaal zijn er meer dan duizend actiecodes ingevoerd. Daarnaast hebben we veel positieve reacties gekregen van het winkelend publiek en van de klant. Zo vertelde onze contactpersoon van de vereniging: “Ik ben heel tevreden hoe jullie de actie Taart in de Straat hebben opgezet. Deze actie past goed bij het lokale karakter van onze winkels en heeft veel goodwill opgeleverd voor onze ondernemers. Daarbij is de uitvoer geheel uit handen genomen, wat heel prettig is in de drukke winkeltijd.”

Meer weten over Taart in de Straat? Lees hier het artikel dat in de lokale krant verscheen ‘Prijswinnaars Taart in de Straat rennen door de winkel’. Meer weten over de actie? Durf te vragen!