Zijspiegels
Uw bedrijf is een voertuig op de grote economische snelweg. Of je nu een truck of scooter bestuurt, spiegels hebben beide bestuurders nodig. Geeft de voorruit niet voldoende zicht? Waarom nog opzij en naar achteren kijken? Simpel, omdat je soms wordt ingehaald, of omdat je zelf iemand inhaalt. Je kunt worden ingehaald door klanten die failliet gaan of voor een ander bedrijf kiezen. Of door technologische ontwikkelingen die ‘opeens’ jouw product of dienst overbodig maken. De meeste zaken zie je van tevoren aankomen. Al besef je soms pas achteraf dat je die signalen (vaak onbewust) genegeerd hebt.
Ruim 20 jaar geleden startte ik Graficelly als bureau voor grafisch ontwerp. Destijds een specialisme. Tegenwoordig kan iedereen in Word een folder in elkaar zetten en via het internet laten drukken. Kwalitatief vaak veel minder, maar wel goedkoop. Een deel van ons werk is daarmee ingehaald door de techniek. Wij hebben gelukkig nog steeds opdrachten waarvan onze grafisch ontwerpers blij worden. Steeds minder is dat een ‘simpele’ folder; het is nu vaak onderdeel van een heel communicatie- en marketingtraject.
Ook in uw branche spelen ontwikkelingen die uw producten of diensten kunnen bedreigen. Kan uw werk (gedeeltelijk) worden geautomatiseerd? Gaat u er dan maar vanuit dat het vroeger of later gebeurt. Het feit dat u niet kunt bedenken hoe het te automatiseren valt, doet er niet toe. Dat bedenken anderen wel.
Kijk in de zijspiegels en probeer tijdig te interpreteren wat u ziet. Als u het zich eigen gemaakt hebt, wordt het leuk.