#watdoetdathier
Van de website van BK-informatie:
“In 2020 zetten we kunst in de openbare ruimte op een voetstuk. Als je goed om je heen kijkt, blijkt overal kunst te staan. We lopen voorbij een standbeeld in het park of rijden langs een kunstwerk op een rotonde zonder dat we het doorhebben. Maar wat doet al die kunst eigenlijk hier?
Stichting BK-informatie heeft via Facebook, Instagram en op deze website zo veel mogelijk foto’s en verhalen van publieke kunstwerken overal in Nederland verzameld. Met de hashtag #watdoetdathier hebben we gezamenlijk vertelt wat de kunstwerken hier doen.
Uiteenlopende verhalen en foto’s met de hashtag #watdoetdathier zijn gedeeld op sociale media. Mensen hebben met ons gedeeld waar bij hen in de buurt een kunstwerk staat en wat ze ervan vinden of dat het een speciale betekenis heeft voor hen. Maar ook wat het kunstwerk in de afgelopen jaren heeft meegemaakt, of het goed onderhouden wordt of dat het bijvoorbeeld een hangplek is geworden.”
We hadden het niet beter kunnen zeggen. Wat op zich wel klopt, want deze tekst schreven wij voor het leuke project dat van het voorjaar tot in november van 2020 duurde. Wij schreven diverse persberichten en zochten daar de lokale media mee op. Zo vergaarden we redelijk wat free publicity voor BK-informatie. Ook postten wij meerdere malen per week kunstwerken op de twee socialmediakanalen van het jubileumproject. Onze opdracht was om ‘informatie op te halen bij de inwoner’. Hoe valt het kunstwerk in de buurt? Wat vinden ze er eigenlijk van? Door de posts van geotargeting te voorzien, werden veel reacties gegeven. Mooie, boze, leuke en vooral veel duimpjes, zowel omhoog als omlaag. Precies die informatie waar onze opdrachtgever naar op zoek was. Dit vormde, samen met de mening van de ‘kenners’, de input voor een debat over de toekomst van kunst in de openbare ruimte.