U bent al even ondernemer. Het gaat goed; de producten of diensten die u levert gaan met de juiste marge weg. Maar toch. Het lijkt alsof u een plafond bereikt hebt. Uw omzet verhogen lukt niet zo gemakkelijk. En u wilt eigenlijk doorschakelen naar een hogere versnelling. Daarvoor heeft u ook wel een idee. Maar is dat idee goed genoeg? Uw partner twijfelt, uw goede vriend vindt het te duur en onder uw medewerkers zijn de meningen verdeeld. Wat nu?

Op deze plek wil ik wat met u afspreken. Namelijk dat u niet twijfelt over uw idee. U kent als ondernemer uw bedrijf beter dan wie ook. Als u zelf serieus nagedacht hebt over hoe de volgende versnelling te bereiken is, dan klopt dat.

De randvoorwaarden voor het slagen van uw idee vormen wel onderwerp van discussie.

– Past uw idee in 2016? Of kan het beter over een jaar worden uitgevoerd? Of was het twee jaar geleden zeker geslaagd maar nu waarschijnlijk niet meer?

– Klopt de timing voor uitvoering van uw idee? De lancering van een nieuwe lijn winterkleding is wat gek in april, bijvoorbeeld.

– Staat het benodigde budget voor uitvoering in verhouding met de verwachte opbrengst?

– Kunt u de verwachte resultaten organisatorisch goed aan?

– Welke nadelen kleven aan uw idee? Zijn deze te vermijden?

– Heeft u de uitvoering volledig in eigen hand?

U kunt vast nog meer vragen bedenken. Stel ze allemaal! Maar onthoud onze afspraak: uw idee is goed. Blijken de randvoorwaarden te lastig, ga dan niet te lang zitten knutselen aan uw oorspronkelijke ingeving, maar besluit op tijd om het te laten varen en bedenk een ander goed idee. Succes!