Ik heb een haat-liefdeverhouding met het begrip focus. Het voelt heerlijk om gefocust te werken. Soms dan. Het zit in mijn natuur om van alles tegelijk willen doen. Het zal de ondernemer in mij zijn die geniet van dat laatste.

Neem bijvoorbeeld deze column. Ik ben nu bezig aan de derde poging om er iets van te maken. Ik heb me voorgenomen om te schrijven over focus. Met als boodschap dat je altijd het doel en de weg om er te komen duidelijk voor je moet zien. Dat voorkomt dat je zijpaden inslaat die je van je doel afleiden in plaats van ernaartoe.

De eerste twee keren dat ik deze column startte, kwam ik in zo’n zijpad terecht. Mijn eerste schrijfsel ging uiteindelijk niet om focus, maar om de ‘goede’ focus. Dat je vantevoren wel je doel goed moet kiezen, anders focus je op het verkeerde. Dat was niet de bedoeling, dus begon ik opnieuw. Ook de tweede keer werd ik verleid het ergens anders over te hebben. Ditmaal over alle leuke plannen die ik wil uitvoeren, maar waar ik de tijd niet voor heb. Maar dat was ook niet wat ik met deze column wil overbrengen.

Focus is goed beseffen waar je naartoe wilt en het vizier daarop richten. Het is denken op de lange termijn, zodat eventuele ad hoc acties alleen worden uitgevoerd als ze bijdragen aan het eindresultaat. Laat je niet afleiden. Maar blijf gefocust. In mijn geval op het begrip focus. Ik vond dat lastig met een berg andere columnideeën in mijn hoofd. Maar uiteindelijk wel gelukt. Niet?
Probeer ik het nog een keer…