Tweemaal per jaar zoek ik een citaat, een uitspraak, die ondernemers inspireert of aan het nadenken zet. De zoektocht vormt onderdeel van een prachtige opdracht, namelijk het verzorgen van het relatiemagazine van een accountantsbureau. Een taak die mij veel plezier bezorgt en mij wijzer maakt, iets dat ook weer bijdraagt aan het plezier.

De kunst is om een uitspraak te vinden waar met weinig woorden veel gezegd wordt. Zoals de uitspraak van Peter Drucker ‘Culture eats strategy for breakfast’. Vrij vertaald; hoe goed je strategie ook is, de (bedrijfs-)cultuur is altijd dominanter en kan je strategie binnen de kortste keren om zeep helpen. Deze uitspraak zette mij flink aan het denken. Moet ik nu alvorens plannen te maken eerst de cultuur inventariseren? Strategie aanpassen aan de cultuur? Cultuur aanpassen aan de strategie – alsof dat zomaar kan? Natuurlijk keek ik, bij het maken van plannen, altijd al naar de haalbaarheid ervan in de situatie waarvoor ze bedoeld waren. Toch ben ik mij, na het lezen van deze uitspraak, een stuk bewuster van de cultuur in het bedrijf of organisatie waarvoor de plannen gemaakt worden.

Zo werkt dat met rake uitspraken. Bij mij althans. Zegt dat iets over mij? Vast. Maar het zegt nog meer over de uitspraak op zich en de persoon die het gezegd heeft, in dit geval Drucker. Een man die overigens niet alleen met deze uitspraak de spijker op de kop slaat. Ik deel ’m op deze plaats graag nog eens. Ter bewustwording voor alle beleidsmakers (ondernemers, voorzitters, politici) onder ons.